2007-11-30

One Million Bulgarians - Pierwsza Płyta (CD 2004)



Pozycja wstawiona na prośbę Threepio. Ja od siebie dodam, że warto też posłuchać najnowszego 1984, czyli płyty '4891'. Muzycy wracają po latach ciszy i jest to powrót jak najbardzej udany.

Oto kolejna płyta, która jest swoistym nadrabianem zaległości. „Pierwsza płyta” miała się bowiem ukazać w 1988 roku nakładem Klubu Płytowego „Razem”, czyli wydawnictwa zorganizowanego wśród czytelników niezwykle wówczas popularnego tygodnika „Razem”. Liczyło ono 5 tysięcy członków, a płyty, które pojawiały się w Klubie, miały nakład trochę wyższy niż liczba klubowiczów i nie były dostępne w detalicznej sprzedaży. Wśród tytułów pojawiły się m.in. debiutanckie płyty Sztywnego Pala Azji i Kata (polska edycja krążka), „Posłuchaj to do ciebie” Kultu. Taką drogą miała trafić na rynek również debiutancka płyta rzeszowskiego One Million Bulgarians. Płyta powstała, co ciekawe, zostało wydrukowanych trochę okładek z reprodukcją obrazu słynnego polskiego malarza Zdzisława Beksińskiego (również mieszkańca Rzeszowa) i... na tym sprawa się zakończyła. Ponoć cenzura stanęła na drodze wydawnictwu. Trochę to dziwne tłumaczenie wydawcy, w tym czasie instytucja z Mysiej już trochę łagodniej patrzyła na świat. Jakby nie było, debiutancka płyta Bułgarów z Rzeszowa nie pokazała się przez kolejne 17 lat i dopiero kilka tygodni temu, po cichu, pojawiła się w sklepach. Jedno jest pewne, krążek byłby jednym z wydarzeń polskiego rocka pod koniec lat 80. Oszczędne, suche dźwięki połączone z "plastikowym" rytmem perkusyjnym, były w Polsce drugiej połowy lat 80. czymś nowatorskim. Zresztą pamiętam występ Bułgarów w Jarocinie w 1986 roku, kiedy byli objawieniem i zostali jednym z laureatów. Lepiej późno niż wcale, szczególnie, że muzyka Bułgarów z tamtych lat broni się świetnie. Dobrze, że wreszcie znalazło się miejsce na jedno z brakujących ogniw w historii polskiego rocka.
Z analogowego wydania, które miało się ukazać w 1988 pochodzi pierwszych osiem piosenek. Kolejne trzy nagrano w studiu Waltera Chełstowskiego CCS (obecnie siedzibie redakcji Codziennej Gazety Muzycznej!) w listopadzie 1986 (razem z „Czerwonymi krzakami” – największym do tej pory przebojem zespołu Jacka Langa, który w swoim czasie trafił nawet na Listę Przebojów Programu III), ostatnia trójka została zarejestrowana w studiu Radia Rzeszów w kwietniu 1986.
Leszek Gnoiński, cgm.pl



1. Wysadzany za wysoko
2. Betonowe szuflady
3. Buduję
4. Amare
5. Utopić
6. Animal Love
7. Gwiazda północy
8.Czerwoni krzacy
9. Czerwone krzaki
10. Gwiazda północy
11. Przybywa nas
12. Popatrz mamo
13. Ona już tu jest
14. Antarktyda

2007-11-26

The Blue Nile - Hats (1989)


Drugi album zespołu The Blue Nile z Glasgow wydany został w 1989 roku. Płyta uznawana przez krytyków za najlepszy album zespołu, jest to muzyka, która przetrwała próbę czasu i wciąż zaskakuje i wzbudza emocje. Renomowany Magazyn Q przyznał 5 gwiazdek w recenzji tej płycie, a w 2000 roku płyta znalazła się w zestawieniu 100 Największych Albumów Brytyjskich na pozycji 92. 'Hats' stał się także sukcesem komercyjnym, wylądował na miejscu 12 UK Album Charts, przyczyniły sie do tego trzy single wydane z tej płyty: "The Downtown Lights", "Headlights on the Parade" oraz "Saturday Night".

After a prolonged delay in which an entire album's worth of work was scrapped, The Blue Nile released Hats in 1989 to rave reviews, including a rare five-star rating from Q magazine. The album was recorded in the same studio as much of their previous work, Castlesound in Pencaitland, East Lothian. This album, which explores the highs and lows of romantic love, is considered by most critics and listeners to be the band's most enduring work. At the time, Hats reached #12 on the UK album charts and even slipped into the Billboard 200 in the United States. Rickie Lee Jones, a huge fan of the band, personally selected The Blue Nile as her opening act for her 1990 tour. She would later record a duet with them, a cover of the band's own "Easter Parade", which was featured as a B-side to the single "Headlights on the Parade".
Their second album, "Hats", has been published on CD and I am not sure it ever made it to vinyl. The Linn Records site displays no trace of this. Anyway, I'm about to write a few notes on the CD release only. From a purely musical point of view the album "Hats" is a mixture of slow-tempoed Pop Music, with very simple rythmic patterns. Imagine a standard Pop song, strip it down to its elementary skeleton, let it walk :-) and you get quite close. Just like a painter can use very few brush strokes to create a visual emotion, so this duo could create amazingly precious songs with just few things. Back in 1989, this album sounded like something absolutely new. 15 years later it is still stunning and fresh, especially if you consider the Blue Nile peculiar composing style remained unique. In addiction to the composing duo (Buchanan & Bell) Paul Joseph Moore (keyboards) and (later) Nigel Thomas (drums) completed the band line-up. From a merely "audiophile" point of view, this album, like the debut release, is very interesting. First of all, it is an ADD recording, this means the master tape was 100% analogue (Recording engineer: Calum Malcolm). As audiophiles, we are used to mass-oriented, loudness-like recorded Pop music albums. They seem to be intended mainly for teenagers with over-distorted ghetto-blasters. Hence, this "Hats" came as a nice surprise: just 7 classy, elegant and intimate Pop songs that can fully exploit every good HiFi system potential.



1 Over The Hillside
2 The Downtown Lights
3 Let's Go Out Tonight
4 Headlights On The Parade
5 From A Late Night Train
6 Seven A. M.
7 Saturday Night

2007-11-20

Boytronic - The Singles (1983-1988)



W uzupełnieniu do dwóch płyt Boytronic zebrałem jeszcze kilka singli i podaję do przesłuchania.


Boytronic - 1983 You (Extended Version) (Vinyl 12'' Maxi-Single)
1  You (Extended Version)
2  You (Dub Remixed Version)

Boytronic - 1983 You / Bryllyant (Vinyl 12'' Single)
1  You
2 Bryllyant (U.S. Remix)


Boytronic - 1984 Diamonds And Loving Arms (Vinyl 12'')
1  Diamonds And Loving Arms (Special Front-Mix)
2 Trigger Track


Boytronic - 1985 Hold On (Vinyl 12'')
1  Hold On (Deaf Dumb & Blind Mix)
2  Hold On
3  Goodbye


Boytronic - 1985 Late Night Satellite (Vinyl 12'')
1  Late Night Satellite (Long Version)
2  Late Night Satellite (Original Version)
3  When The Feelings Gone


Boytronic - 1988 Bryllyant / You (CD Maxi-Single)
1 Bryllyant (33⅓ Plus 8 Radio Edit)
2 You (12" Dance Floor Remix)
3 Bryllyant (33⅓ Plus 8 Remix)
4 You (Original Mix)

2007-11-17

The Blue Nile - A Walk Across the Rooftops (1983)



The Blue Nile powstał w Glasgow i tworzyli go: Paul Buchanan, Robert Bell, Paul Joseph Moore. Muzyka prezentowana to w dużej mierze syntezatory i instrumenty elektroniczne, chociaż późniejsze nagrania zawierają również brzmienie gitary akustycznej. Pomimo stereotypowego 'chłodu' brzmienia instrumentów klawiszowych, udało się grupie zbudować głęboko emocjonalne, melancholijno-balladowe kompozycje, częściowo też za sprawą wokalisty, którego głos był porównywany do głosu Petera Gabriela.

The Scottish folk-ambient band the Blue Nile has enjoyed a mystique contrived by its inaccessibility and the infrequency of its recordings, but it has also made a series of critically acclaimed discs. The group was formed by three Glasgow natives who had graduated from university there: singer/songwriter/guitarist Paul Buchanan, bassist Robert Bell, and keyboardist Paul Joseph Moore. (Engineer Callum Malcolm and drummer Nigel Thomas have worked with the trio consistently, to the point of being considered secondary bandmembers.) (The Blue Nile is the title of Alan Moorehead's 1962 sequel to The White Nile, the two books making up a history of the Nile River.) They recorded their own single, "I Love This Life," which was distributed by Robert Stigwood's RSO Records just before the company closed its doors. They were then signed by Linn Products, which released their debut album, A Walk Across the Rooftops, in 1984. (A&M handled it in the U.S.) Since the company was small and the band did not tour, the album took some time to find its audience, though it briefly reached the U.K. charts and led to high expectations for a second album. This came in 1989 with Hats, which reached the British Top 20, throwing off three chart singles, "The Downtown Lights," "Headlights on the Parade," and "Saturday Night." The album also made the lower reaches of the American charts as the Blue Nile embarked on its first tour, a 30-date journey taking place in the British Isles and the U.S. In the ensuing years, the band members switched record labels, signing to Warner Bros., and contributed to recordings by Robbie Robertson and Julian Lennon. They finally emerged with their third album, Peace at Last, in June 1996. Another critically acclaimed release, it placed in the U.K. Top 20, but failed to chart in the U.S.



1. A Walk Across the Rooftops
2. Tinseltown in the Rain
3. From Rags to Riches
4. Stay
5. Easter Parade
6. Heatwave
7. Automobile Noise

2007-11-16

Sad Lovers & Giants - Epic Garden Music (1982) (CD1988)



Drugi raz prezentuję ten zespół, za pierwszym razem nie było czasu na opis, więc teraz nadrabiam zaległości. Sad Lovers & Giants powstali w 1981 roku w Watford, Anglia. W ich muzyce możemy usłyszeć post-punk, folk oraz nuty psychodeli. Zespół w oryginalnym składzie nagrał dwa albumy, po czym u progu sukcesu komercyjnego, rozpadł się w roku 1984. Powrócili w zmienionym składzie w 1987 roku i nagrali trzy następne albumy, zanim wytwórnia przestała istnieć i nastapił kolejny rozpad zespołu. W 2002 Sad Lovers & Giants powstali z popiołów zapomnienia i ukazała się nowa płyta a zespół wyruszył w trasę koncertową. Przez zespół przewinęli się: Garçe (vocals), Tristan Garel-Funk (później w zespole The Snake Corps) (guitar), Tony McGuinness (członek Above & Beyond) (guitar), Cliff Silver (bass), Ian Gibson (bass), David Wood (keyboards & saxophone), Juliet Sainsbury (keyboards) i Nigel Pollard (drums & percussion).
Prezentowana płyta zawiera osiem kompozycji oryginalnie wydanych na "Epic Garden Music" 12-inch w 1982 roku, plus siedem dodatkowych utworów zebranych z trzech 7-inch singli: "Imagination", "Landslide", and "When I See You" (singiel "Clé"); "Colourless Dream" and "Things We Never Did" (singiel "Colourless Dream"); "Lost in a Moment" and "The Tightrope Touch" (singiel "Lost in a Moment").

Working hard to further their penchant for hashing together paisley underground psychedelia and classic post-punk, Sad Lovers and Giants followed their first two acclaimed singles with the hefty EP Epic Garden Music in fall 1982. With a delicious blend of gloomy guitar and bass infused with punch and verve that recalls early Cure, and a sophisticated wordplay that was uniquely their own, the quintet split the songs between seaside and countryside, between earth and air, and inflected a little of each into the music. Absolutely cohesive and completely on track, the songs on this set are slick and smooth. From the opening "Echoplay" and the foggy "Clocktower Lodge," which walk a quiet edge, to the pure pop of "Alice (Isn't Playing)" and the ominous closer "Far From the Sea," which sounds as if vocalist Garce Allard sang his part through a window outside the studio, each moment is a masterpiece. And, though most of the songs maintain similar a tempo and intensity, "Clint" snaps heads around, while "Lope" features a sublimely off-kilter sax solo from David Wood. It's an addition that brings the closing dregs of a traveling circus to mind -- or, perhaps in a nod to the side's vibe, a closing seaside town that has turned a woolen shoulder to November wind and rain. Sorely overlooked outside of England, Sad Lovers and Giants may have been lost in the wake of the post-punk generation's heroes, but they haven't been forgotten. They remain a small pearl -  a gem of the ocean that birthed them.
Amy Hanson, All Music Guide

 
 
1. Imagination
2. Landslide
3. When I See You
4. Colourless Dream
5. Things We Never Did
6. Lost In a Moment
7. The Tightrope Touch
8. Echoplay
9. Clocktower Lodge
10. Clint
11. Lope
12. Cloud 9
13. ART (By Me)
14. Alice (Isn't Playing)
15. Far From the Sea

2007-11-12

Boytronic - The Continental (1985) Replace (CD2005)



Drugi album zespołu Boytronic, wciąż niedoceniony, wydany dwa lata po debiucie płytowym. 
Nagrany praktycznie według tych samych wzorców co 'The Working Model', 
zawiera kolejny hit, czyli 'Hold On', wydany także w wersji wydłużonej 12inch. 
Wydanie z roku 2005 zawiera dodatkowe utwory nie publikowane wcześniej.





1 Hold On
2 Photographs
3 Wait-Stay
4 Obsession (Of The Heart)
5 Broken Heart
6 Tonight
7 Forever
8 Man In A Uniform
9 This Cloud
10 When The Feeling's Gone
11 Stupid Guy
12 Change Of Heart
13 Wie Ein Blitz
14 Fetish

2007-11-08

Boytronic - The Working Model (1983) Reverse (CD2003)



Boytronic to niemiecka grupa grająca elektro/synthpop założona w roku 1983 przez Holgera Wobker and Petera Sawatzki w Hamburgu, na początku nazywali się Kapitän Sehnsucht (Captain Desire). W oryginalnym składzie Boytronic wydali dwa klasyczne już dzisiaj albumy synthpop "The Working Model" (1983) oraz "The Continental" (1985). W 1986 roku wytwórnia płytowa, która rościła sobie prawo do nazwy zespołu, stworzyła zupełnie nową grupę pod starą nazwą. Na czele stanął Hayo Panarinfo (U96) i nagrywali płyty firmowane nazwą Boytronic do połowy lat 90tych. W 2002, Boytronic ponownie powrólił do życia za sprawą Wobkera z oryginalnego składu oraz Panarinfo z drugiego składu zespołu.

"The Working Model" was the first, and by many considered the best, album by Holger Wobker and his gunmen. It spawned the biggest hit of Boytronic's career with "You" (they made appearances on several "mainstream" TV shows back in the day). While I too am fond of the naïve, but effective simplicity of "You", there are other standout tracks on the album, and even more on this re-release, complete with remastered sound and several bonus tracks. My all time Boytronic fave, "Luna Square", sounds better than ever and so do many of the other bits and pieces of history on my nostalgic walk down memory lane. "Diamonds & Loving Arms", "At Last", "My Baby Lost Its Way". They are all cruel reminders of the illusiveness of time, but at the same time a vibrant wake up call to today's synthpop scene. The bonus material will please even some of the most devoted fans, as the much sought-for non-album tracks "Hurts", "Trigger Track", "Goodbye", "Bryllyant" and, especially, "Late Night Satellite" are all on here. As an added favour, Strange Ways has decided to include three previously unreleased tracks from the 1983-or-so era as well, all written by Wobker (the song writing duties at the time were usually left to Peter Sawatzki). They aren't as good as the original album material, a bit too much on the cheesy side, but overall this is a synthpop mile stone. And I hear this could be the start of further re-releases of old Boytronic works. "
NIKLAS FORSBERG







01 Recycled
02 Luna Square
03 Diamonds And Loving Arms
04 Red Chips
05 You
06 I Want To Live In Harmony
07 My Baby Lost It's Way
08 You're The One Who Stays
09 At Last
+ Reverse CD 2003
10 Trigger Track
11 Late Night Satellite
12 Bryllyant
13 Hurts
14 Out Of The Darkness
15 Nothing Touches Me
16 Once There Was A Sailor
17 Goodbye